Slapen

Slaapcoach vertelt: Wat zijn wakkertijden?

Slaapcoach Anneke beantwoordt regelmatig jullie vragen over slaap. Zo hopen we je te kunnen helpen aan betere slaap voor je baby en dus ook voor je zelf. Eerder vertelde ik zelf al dat het fenomeen ‘wakkertijd’ mij enorm geholpen heeft. In dit artikel vertelt Anneke er meer over: wat zijn wakkertijden? Hoe werkt het precies? En welke wakkertijd hoort bij welke leeftijd?


Ik hoor steeds om mijn heen dat mijn kind zich moet houden aan die wakkertijden en ritmes. Maar ik wil mijn kind niet in een keurslijf drukken. Hoe zit dat nou? – mama van een baby van 10 maanden

Ik geef je groot gelijk! Wanneer een baby lekker slaapt, goed eet, happy is en jullie ook moet je je helemaal niks aantrekken van welk advies dan ook. Jullie hebben blijkbaar jullie modus gevonden en die helpt jullie mega goed! Het lijf van je baby wordt moe op gezette tijden en valt dan lekker in slaap en zeer waarschijnlijk hebben jullie een fijn ritme gevonden. 

Maar, heb je na zoveel maanden nog nooit een nacht doorgeslapen? Is je kind onrustig, kan het zich niet overgeven aan slaap? Dan is de wakkertijd wel een heel fijne tool om eens te kijken. 

Wakkertijden zijn niet zomaar uit de duim gezogen. Er is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. En tevens worden de wakkertijden door heel veel ouders gebruikt. MAAR het is zeker niet het enige waar je naar moet kijken als je kind niet goed slaapt. Je wil altijd kijken naar alle factoren.  

Het wakker- en slaapsysteem

Laten we beginnen met een beetje achtergrond. Je lijf kent allemaal hormonen en processen en grofweg zijn er 2 waar je vanaf moet weten.

  1. Het wakkersysteem, dat is het systeem dat je wakker houdt. 

Zonder dit systeem zou je alleen maar slapen en dat is niet handig. Het komt in golven. De ene keer is het sterk en de andere keer is het wat zwakker. Er ontstaat een ritme. 

  1. Het slaapsysteem, het systeem dat je doet slapen.

Dit heb je juist nodig om in slaap te vallen. Ook dit maakt golven aan. Is het systeem dat je wakker houdt zwak? En het systeem dat je doet slapen sterk? Dan neemt het slaapsysteem het van het wakkersysteem over en val je dus in slaap. 

wakkertijden baby
Wakker- en slaapsysteem

Op het punt waar het wakkersysteem het zwakst is en het slaapsysteem het sterkst zal je baby het gemakkelijkste in slaap vallen. Dat is de perfecte timing en dus de juiste wakkertijd. Ben je nou te vroeg, dan werkt het wakkersysteem het slapen nog tegen. Maar ben je nou te laat? Dan zie je ook op het plaatje dat het wakkersysteem het weer over gaat nemen en je begrijpt dat het dan veel moeilijker is om in slaap te vallen. Sommige ouders zeggen wel eens: mijn kind is gewoon niet moe en dat klopt een beetje. Als het steeds de golf mist neemt het wakkersysteem het over en kan je kind inderdaad slechter in slaap vallen. 

Slaapdrang

Het grote probleem zit hem in de slaapdrang die je opbouwt wanneer je wakker bent. Deze moet je wegslapen. Ben je te lang wakker, slaap je de slaapdrang niet goed weg en bouw je een slaapschuld op. Deze veroorzaakt (vaak in de nacht) inslaapproblemen, onrustig slapen, ondiep slapen en veel waken. 

Wakkertijd

Wakkertijden vertellen dus wat de MAXIMALE tijd is dat een kind wakker is tussen de slaapjes door. Je kijkt niet alleen naar de klok, begint je kleintje een half uur eerder al te gapen, mag het gelijk naar bed en ga je niet wachten tot het tijd is. Je wilt graag dat je kind slaapklaar in bed ligt binnen de wakkertijd die geldt voor zijn/haar leeftijd. De kans dat je baby dan gemakkelijker en sneller in slaap valt is veel groter, daarnaast bouwt het niet een enorme slaapschuld op. Hoe meer het op die wakkertijden slaapt hoe meer de golven op elkaar afgestemd worden en hoe beter het slapen vervolgens gaat.  

Een wakkertijd gaat in nadat een kind is wakker geworden. Dat kan dus elke dag verschillen. Een kind van 6 maanden dat om 7.00 uur wakker wordt gaat 2 uur later weer naar bed. Dus om 9.00 uur. Maar is dat zelfde kind de volgende dag om 6.30 uur wakker? Dan gaat het ook een half uurtje eerder naar bed, dus om 8.30. Als slaapcoach werk ik dus ook niet met vaste bedtijden. Hoewel de kans groot is dat wanneer die golven goed zijn afgestemd op elkaar je wel steeds vaker elke dag op ongeveer dezelfde bedtijd uitkomt. 

Weet dat je die golven ook nog kunt versterken door de omgeving aan te passen. Zo helpt een goed bedtijdritueel het slapensysteem terwijl zonlicht juist het wakkersysteem ondersteunt en een duidelijk dagritme zorgt ervoor dat de golven op elkaar afgestemd worden. 

Wat zijn dan de wakkertijden?

Nu ben je natuurlijk nieuwsgierig geworden naar de wakkertijden: 

  • 0-2 weken 45 minuten
  • 2-6 weken 60 minuten
  • 6-12 weken 60-90 minuten
  • 3-6 maanden 90 minuten
  • 6-8 maanden ochtend 120 minuten, daarna 1 a 2 van 90 minuten en in de avond 180
  • 8-12 maanden ochtend 2 uur, daarna 3 uur en in de avond 4 uur

Weet dus dat alleen de wakkertijden van een slecht slapende baby niet opeens een slaapkopje gaan maken, maar dat het dus wel een fijne tool kan zijn. Lukt het niet om in een fijn ritme te komen? Raadpleeg dan vooral een slaapcoach. Die kan je daar goed bij helpen en kijkt ook hoe de slaap- en wakkersystemen versterkt kunnen worden. 

Liefs,
Anneke
www.slaapcoachanneke.com

Slaapcoach Anneke
Slaapcoach Anneke
Ken je iemand voor wie deze blog ook interessant kan zijn? Deel ‘m dan vooral!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.