Slapen

Wat te doen na een slechte nacht van je baby

Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen gaat Slaapcoach Anneke regelmatig vragen over slaap beantwoorden. Zo hopen we je te kunnen helpen aan betere slaap voor je baby en dus ook voor je zelf. In dit artikel vertelt Anneke hoe je kunt omgaan met de slaap van je baby na een slechte nacht van je baby.


Mijn baby slaapt over het algemeen aardig. Maar wat moet ik nou doen als mijn baby een slechte nacht heeft gehad? Moet het dan eerder naar bed? – Mama van een baby van 6 maanden

Oh wat kan het frustrerend zijn he! Naast dat je baby namelijk slecht slaapt, is het ook voor jou best pittig. Kleintjes die slecht slapen hebben vaak ook meer hulp nodig om te kunnen slapen. Daarnaast heb jij je slaap en rust ook nodig om goed te herstellen.  

Slapen is net een machine

Slapen kun je zien als een machine met allerlei radartjes. Loopt er een radartje niet lekker, dan volgt de rest ook. En niet alleen het slapen, ook het eten, het humeur, de hoeveelheid prikkels die je kan verwerken – alles verloopt stroever. Slaapt je baby echter wel goed, dan gaat de machine lekker lopen en valt hij de volgende keer ook weer beter in slaap, waardoor hij nog weer beter gaat slapen, etc. 

Die machine loopt het beste op ritme. Bij een baby van 6 maanden betekent dat dat hij maximaal 2 uur wakker is na het opstaan. Vervolgens doet hij een dutje om daarna weer maximaal 90 minuten wakker te zijn. Dan gaat hij weer slapen en is daarna nog een keer 90 minuten wakker. Vervolgens doet hij zijn laatste dutje om als laatste maximaal (kan dus ook veel korter zijn) 3 uur wakker te zijn. Dit heeft alles te maken met het natuurlijke ritme van de baby op deze leeftijd. Ook zie je vaak (bij baby’s die normaal goed slapen) dan ook op gezette tijden slaapsignalen. Hét moment om je baby op bed te stoppen.

Slaapt je baby overdag goed? Dan zal je zien dat de nachten over het algemeen ook goed gaan. Daarom wil je dus eigenlijk niet te veel in dit ritme gaan rommelen. Sterker nog, merk je dat je baby niet kan slapen, maar wel heel erg moe is, help het dan een beetje door hem bijvoorbeeld in de draagzak een dutje te laten doen of in slaap te wiegen in de kinderwagen. Na zo’n slechte nacht is slapen het allerbelangrijkst! Puur om het ritme er lekker in te houden.

Licht als hulp

Je hebt ook tools die je kunnen helpen het ritme goed in te stellen: licht! Vooral zonlicht in de morgen zorgt ervoor dat je biologische klokje opnieuw wordt ingesteld. Ga dus na een slechte nacht lekker met je baby in de ochtend naar buiten en laat het licht zijn werk doen! 

slechte nacht van je baby
Ga lekker met je baby naar buiten

Ook nog slechte dutjes

Slaapt een kind overdag nu zo’n eerste of tweede dutje niet goed? Bijvoorbeeld maar een half uurtje? Kort dan die tijd dat het wakker is, wel een beetje in en let goed op de slaapsignalen. Door dat korte slaapje heeft het lijf van je baby niet voldoende de tijd gehad om te herstellen, maar de slaapdruk is in dat half uurtje wel enorm gekelderd. Kortom: je baby is moe, maar kan niet meer in slaap vallen. De slaapmachine loopt nu wat stroever. Door je baby iets eerder naar bed te brengen, kom je weer in het ritme en heb je grote kans dat de machine weer goed gaat lopen. 

Slapen doet dus slapen. En werk bij onrustige nachten dus vooral eerst aan de dag. Je zal zien dat de nacht snel volgt. Weet ook dat het volstrekt normaal is dat kinderen in de nacht ook nog een keer wakker worden. 

Heb je nu elke nacht een slechte nacht? Dan is het goed om eens te kijken naar alle andere radartjes van die machine. Is er fysieke onrust? Heb je een bedritueel en voer je die consequent door? Hoe gaan de voedingen? Heeft een kind veel hulp nodig? Houd bijvoorbeeld eens een logboek bij. Dat kan je al veel inzichten geven. Weet dat een slaapcoach ook altijd met je mee kan kijken en je wellicht kan wijzen op zaken waar je zelf niet aan hebt gedacht.

Blijf er vooral niet te lang mee worstelen! Radartjes opnieuw instellen is makkelijker dan ze te moeten repareren of vervangen 😉

Liefs,
Anneke
www.slaapcoachanneke.com

Slaapcoach Anneke
Ken je iemand voor wie deze blog ook interessant kan zijn? Deel ‘m dan vooral!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.