Verzorging

Wat te doen als je baby ziek is

Baby’s / jonge kinderen zijn vaak ziek. Alle virusjes die voorbij komen pakken ze mee, het lichaam is er immers nog niet immuun voor. Wij merken bij M dat, zodra hij naar de crèche ging, hij om de haverklap ziek is. Superzielig voor hem en, eerlijk is eerlijk, ook af en toe best een beetje frustrerend voor ons. De eerste keer dat hij ziek was maakte ik me best een beetje zorgen, ik had hem immers nog niet eerder ziek meegemaakt. Inmiddels hebben we best een goede modus gevonden en weten we wat (voor hem/ons) wel en niet werkt. Hier mijn tips wat te doen als je baby ziek is.

Rust

Als je baby ziek is, koorts heeft, hangerig is, geef hem dan voldoende rust. Zorg dat je niet teveel hoeft te doen gedurende de dag zodat je af kunt gaan op de behoeften van je kind. Wil hij buiten spelen, laat hem lekker buiten spelen. Wil hij binnen boekjes lezen en op de bank zitten, ook goed.

Aandacht

Geef je kind wat extra aandacht; lekker knuffelen, boekjes lezen, samen op de bank Nijntje kijken, etc. Zieke kinderen willen over het algemeen niets liever dan bij hun ouders zijn, dat is immers waar ze zich veilig en vertrouwd voelen. Geef je kind dat dus ook zoveel mogelijk.

Eten

Drinken is belangrijker dan eten (als je kindje al toe is aan vaste voeding). Je kind kan zelf heel goed aanvoelen of hij behoefte heeft aan eten of niet, ook als hij ziek is. Zet iets op tafel waarvan je weet dat je kindje het normaliter heel lekker vindt, op die manier kun je in de gaten houden hoe het zit met de eetlust van je kind. Ziekte is niet het beste moment om te experimenteren met (nieuw) eten. En als je kind niet eet is dat ook oké. Hoe moeilijk dat voor ouders soms ook is.

Ik ben er inmiddels wel achter dat M écht zelf kan aangeven of hij genoeg heeft gehad. Hij is tot nu toe nog nooit wakker geworden van de honger, ook niet als hij de avond ervoor niets had gegeten.

Drinken

Ik zei het hierboven al; drinken is belangrijker dan eten. Houd het drinkgedrag van je baby goed in de gaten. Als je baby al toe is aan het drinken van iets anders dan borst- of kunstvoeding, zorg dan dat er continue water voorhanden is. Eventueel kun je afgekoelde thee geven of het water een beetje aanlengen met wat suikervrije limo (geschikt voor jonge kinderen) zodat drinken wat aantrekkelijker wordt en jij zeker weet dat er wat vocht naar binnen gaat.

Mocht je kind wel eetlust hebben kun je ook tijdens maaltijden of tussendoor komkommer en/of tomaatjes op tafel zetten. Ook daar zit vocht in. Natuurlijk niet vergelijkbaar met een slok water, maar alle beetjes helpen.

Plasluiers

In het verlengde van het punt hierboven over het drinkgedrag; houd het aantal plasluiers van je kind goed in de gaten. Volgens het Voedingscentrum is 4 plasluiers per 24 uur voldoende. Maar kijk vooral ook naar jouw kind, na verloop van tijd heb je namelijk wel in de gaten wat het ‘plasgedrag’ van je kind is en kun je ook sneller ontdekken als het minder/anders dan normaal is.

Slapen

Slaap kan aardig verstoord raken als je kind zich niet lekker voelt. En dat terwijl slapen juist zo belangrijk is om beter te worden. Houd zoveel mogelijk vast aan je vaste ritme en routine en laat je kindje eventueel wat meer slapen als die behoefte er is. Leg hem bijvoorbeeld ook wat eerder weer in bed als je het gevoel hebt dat dat nodig is.

M kan, als hij zich niet lekker voelt, aardig spoken ’s nachts. Soms is even een knuffel voldoende en geeft hij zelf aan weer verder te willen slapen. Maar er zijn natuurlijk ook nachten dat dat niet zo is, dat hij meer nodig heeft.

Eén tactiek die voor ons werkt is om naast z’n bed te gaan zitten en hem te aaien, aan te raken, zodat hij weet dat we er zijn maar wel in zijn eigen bed blijft. Dit doen we dan tot hij slaapt, waarna we de kamer als een soort ninja (om geen geluid te maken) weer verlaten.

Er zijn echter ook nachten dat dat niet werkt. Hij voelt dan feilloos aan dat je de kamer verlaat en begint weer te gillen. Blijkbaar heeft hij dan toch behoefte aan meer nabijheid van één van ons. We hebben inmiddels een slaapbankje op zijn kamer staan die, als we hem uitklappen tot aan zijn bed komt. Dan kun je zelf gaan liggen op het matras, hem aanraken en dichtbij hem zijn zonder hem uit zijn eigen omgeving te hoeven halen. In zijn eigen bed slaapt hij immers toch het beste. In deze nachten merk je dat hij die nabijheid echt fijn vindt en komt hij met zijn hoofd bij dat van jou liggen, je hand door de spijlen heen vast pakt en zo weer in slaap valt. Blijkbaar heeft hij dat dan even nodig.

We hebben ook weleens nachten gehad dat we hem bij ons in bed namen, toen we het slaapbankje nog niet hadden. En hoewel dat voor jezelf de snelste ‘oplossing’ is (want uiteindelijk heeft natuurlijk niemand zin om op een matrasje op de grond te liggen), werkt het voor ons niet. M valt wellicht wel even tegen je aan in slaap maar dat duurt niet lang en dan is het daarna feest. Dan is hij wakker en gaat liggen rollenbollen.

Uiteindelijk denk ik dat je goed moet kijken naar de behoeften van je kind en daarop kunt inspelen. Daarbij kun je wel in de gaten houden dat je geen slaapassociaties aanleert die je niet wilt houden. Overigens denk ik niet dat een kind na 1 of 2 keer samen slapen, als hij niet lekker is, daarna meteen nooit meer zonder je wil (M heeft dat voor ons ook al bewezen). Wel denk ik dat het belangrijk is, als je kind weer beter is, terug te gaan op de normale gang van zaken en daar weer consistent in te zijn. Maar, in the end is het vooral belangrijk dat je doet wat voor jullie werkt.

Koorts?

Heeft je kindje koorts? Kijk dan ook naar de hoeveelheid kleding. Luchtige laagjes zijn dan fijn, dan kan hij de warmte kwijt en kun je makkelijk laagjes uit of aan doen.

Mocht je je zorgen maken om de temperatuur van je kindje, bel vooral even de huisarts. Die kan met je meedenken en je eventueel gerust stellen.

Anders dan anders?

Houd je kind goed in de gaten. Gedraagt hij zich normaal, zoals altijd? Of zie je dingen die anders zijn dan anders? Jij kent je kind het beste en kunt dus goed inschatten als er iets echt ‘mis’ is.

Sowieso denk ik dat je, als je ongerust bent, het niet helemaal vertrouwt of gewoon even gerust gesteld wilt worden, vooral de huisarts moet bellen. Daar zijn ze immers ook voor! En je belt liever een keer teveel dan te weinig. Onze huisarts heeft me ook weleens verwezen naar thuisarts.nl, waar fijne informatie word gegeven.

Ken je iemand voor wie deze blog ook interessant kan zijn? Deel ‘m dan vooral!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.