Slapen

Gastblog: Wanneer haal je een dutje eraf bij je baby?

Omdat slaap zó belangrijk is, voor zowel baby als ouders, hebben we voor dit onderwerp professionele hulp ingeschakeld. Slaapcoach Anneke geeft regelmatig meer informatie over slaap en dat doet ze n.a.v. jullie vragen. Vandaag geeft ze weer antwoord op een vraag die velen van jullie stelden. En die vraag is: wanneer gaat een dutje eraf bij je baby? Dus wanneer ga je van 4 naar 3, van 3 naar 2, van 2 naar 1, van 1 naar 0 dutjes?


Wat een goede vraag! Veel ouders worstelen hiermee en vaak gebeurt het ook te vroeg. Hierdoor raakt het ritme in de war, wordt je kleintje onvermoeid en gaat het slapen vaak slechter dan beter.

Slapen is als een machine

Ik beschreef in het artikel ‘wat te doen na een slechte nacht van je baby‘ slapen al als een machine: als alle radartjes goed staan, wordt er goed geslapen. Maar die machine wordt niet kant-en-klaar geleverd bij je kind. Eigenlijk wordt een heel leven lang aan deze machine gebouwd, aangepast en geïnstalleerd. Zo slapen kleuters heel anders dan pubers en zit er tussen pubers en oudere mensen ook een wereld van verschil in het slapen.

Die machine wordt met name in de eerste jaren gebouwd. Wanneer een kind geboren wordt slaapt het vooral op slaapdrang, het kan slecht lang wakker blijven. Na ongeveer 7-12 weken wordt het circadiaanse ritme geïnstalleerd. Baby’s slapen dan niet alleen meer op slaapdrang maar er komt wat meer ritme in het lijfje. Zie het als het installeren van een nieuwe app, die moet worden ingesteld en je moet ermee leren werken.

Slaapcycli

Grof gezegd zegt het circadiaanse ritme dat je wakker moet blijven. Daarnaast heb je het proces dat zegt dat je moet gaan slapen, dit noemen we ook wel het homeostatisch proces. Bij baby’s is dit steeds om de 90 minuten. Het homeostatisch proces neemt het dan over van het circadiaanse proces en baby’s vallen in slaap. Baby’s slapen in het begin dan vaak niet lang, maar wel veel.

Hoe ouder baby’s worden, hoe beter ze langer wakker kunnen blijven en ook slaapjes aan elkaar kunnen plakken. Oudere baby’s slapen over het algemeen niet veel minder maar ze kunnen de cyclussen vooral beter aan elkaar plakken en langer wakker blijven. En dát is het moment waarop het aantal slaapjes minder wordt.

Slaapregressies

Zoals bij alles in die ontwikkeling gaat een dutje eraf bij je baby met horten en stoten. De eerste grote verandering merk je met 4 maanden, we noemen dat ook wel een slaapregressie. Slaapkopjes worden ineens onrustiger, gaan meer waken in de nacht en slapen minder diep. Je merkt dat het slapen verandert. De app van de machine krijgt als het ware een update. Een regressie duurt ongeveer 6 weken. I know, moeder natuur heeft een slechte verbinding 😉 Na die 6 weken merk je dat een baby langer wakker kan blijven.

Bij 6 maanden zie je 3 á 4 slaapjes op een dag. Met 8 maanden is er weer zo’n sprong, er gaat weer een slaapje ervan af. En met 12 maanden zit je dan nog op 2 slaapjes overdag. Vaak wordt er bij dreumesen te snel er een slaapje vanaf gehaald. Het advies is om dit pas echt naar anderhalf jaar te doen. Dit heeft vaak te maken met de ontwikkelsprong waar dreumesen inzitten en niet zozeer dat ze de slaap niet nodig hebben.

En als we toch bezig zijn; als peuter (2 jaar oud) slapen ze eerst na elke 5 uur en wanneer ze 2,5 zijn kunnen ze maximaal 6 uur wakker blijven. Wanneer je merkt dat de peuter niet meer kan slapen overdag bouw je dit rustig af en schuift de bedtijd weer naar voren. Het is niet gek dat het de ene dag dan nog slaapt en de andere niet, je gaat vanzelf merken dat het niet meer kunnen slapen steeds vaker voorkomt.
TIP: als het slapen niet meer lukt, creëer dan even een chill-uurtje waarin je het even rustig aan doet en je peuter even kan bijkomen van alle nieuwe indrukken op een dag.

Je kan dus stellen dat na elke slaapregressie het slaapgedrag is aangepast en dat betekent dat er weer een slaapje ervan af gaat. En slaapregressies zijn er dus rond de:

4 maanden

8 maanden

12 maanden

18 maanden

24 maanden

Van het ene ritme in het andere

Ga niet zomaar van het ene ritme naar het andere ritme maar doe het in stapjes. Kijk hiervoor ook goed naar je kind! Laat het slaapsignalen zien? Hoe snel valt het in slaap? Houdt desnoods even een logboekje bij. Je zult zien dat het lijfje van je baby zelf laat zien wanneer het toe is aan langer wakker blijven en een ander ritme. De een vraagt om mini stappen, bij de ander knipper je met je ogen en zit het in het volgende ritme. 

Als droomritmecoach ben ik niet voor het wakker maken van kinderen. Maar, de grote uitzondering is dat er na 17.00 niet meer geslapen wordt (dit is vanaf 6 maanden). Anders kom je in de knoei met de nacht, het lijf kan dan niet genoeg slaapdruk opbouwen. Je gaat merken dat, wanneer ze langer wakker zijn en langer slapen overdag, je met die 17.00 uur regel niet meer uitkomt met het oude ritme. Dat is het moment dat er dus een dutje af gaat.  

Slaapcoach inschakelen

Zo’n regressie kan de boel behoorlijk in de war gooien en ervoor zorgen dat je in een vicieuze cirkel terecht komt. Het natuurlijke ritme is dan verstoord en vaak is er een gewenning ontstaan waardoor de baby afhankelijk is geworden van de verzorging om te kunnen inslapen. Op zo’n moment is het handig om een slaapcoach in te schakelen om op zoek te gaan naar het juiste ritme, de oververmoeidheid af te bouwen en de gewenning af te leren op een liefdevolle manier.

Mocht je nou zelf ook vragen hebben over het slapen van jouw baby, hou dan onze Instagram in de gaten. Hier zetten we regelmatig een vraagbox in de stories waar jij je vragen achter kunt laten.

Liefs,
Anneke

Slaapcoach Anneke
Slaapcoach Anneke
Ken je iemand voor wie deze blog ook interessant kan zijn? Deel ‘m dan vooral!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.