Voeding

Voedselallergie bij je baby ontdekken en voorkomen

Het is belangrijk al vroeg een aantal voedingsmiddelen te introduceren bij je baby om een voedselallergie te ontdekken én te voorkomen. Je leest hier onder andere welke voedingsmiddelen grote kanshebbers zijn voor allergie en hoe je ze kunt introduceren.

Laat ik voorop stellen dat ik geen voedingsdekundige ben. Dus alles wat je in dit artikel leest is gebaseerd op eigen onderzoek.

Belangrijkste allergenen

Allergenen zijn eiwitten die allergische reacties kunnen opwekken. Ze kunnen aanwezig zijn in bepaalde voedingsmiddelen. Er zijn een aantal categorieën voedingsmiddelen die grotere kans geven op voedselallergie bij je baby. Dat zijn de volgende:

  • Koemelk
  • Pinda
  • Kippenei
  • Soja
  • Vis
  • Noten
  • Tarwe
  • Sesam

Wat ik interessant vond om te ontdekken was dat het Voedingscentrum het alleen over pinda’s en ei heeft, als het gaat om introductie van allergenen. Terwijl andere bronnen (hieronder ook genoemd) tot bovenstaande 8 categorieën komen, waarvan sesam soms ook nog niet wordt meegenomen.

Waarom allergenen introduceren?

Het vroegtijdig (tussen 6 en 12 maanden) introduceren van allergenen bij je baby helpt voedselallergie te ontdekken maar ook op latere leeftijd voorkomen.

Zo blijkt uit onderzoek dat baby’s die een grote kans hebben op het ontwikkelen van een allergie en die vóór ze 1 jaar zijn allergenen worden aangeboden, 80% minder kans op een pinda allergie hebben op latere leeftijd. (Bron: Solid Starts) Interessant, toch?

Een belangrijk voorteken van het aanwezig zijn van een allergie kan zijn dat bijvoorbeeld één van de ouders een allergie heeft. De kans is dan groter dat je baby daar ook allergisch voor is. Belangrijk (en fijn ook, lijkt me) om dan tijdig te ontdekken of je baby zelf daadwerkelijk ook allergisch is voor dat voedingsmiddel.

Hoe introduceer je deze voedingsmiddelen?

Het beste is om deze voedingsmiddelen één voor één bij je baby introduceren. Door ze niet te combineren bij een eerste introductie kun je, bij een allergische reactie, makkelijker achterhalen op welke allergeen er gereageerd wordt. Wel kun je ze natuurlijk combineren met eten dat je baby al vaker heeft gehad.

Begin met kleine hoeveelheden bij de introductie. Stel dat je baby allergisch is en meteen een halve pot pindakaas achter de kiezen heeft zal de allergische reactie veel heftiger zijn dan bij een halve theelepel.
Met ei ben ik bijvoorbeeld heel langzaam begonnen. Hoe ik dat heb aangepakt lees je in ‘Oefenhapjes bij 7 maanden‘.

Ook kan het handig zijn om deze voedingsmiddelen vroeg op de dag te introduceren. Een reactie treedt soms wat later, na 1 of 2 uur, op en dan is het wel fijn dat dit overdag is en niet als je baby net naar bed is. Bij een eventuele allergische reactie kun je die zien optreden en heb je ook tijd om eventueel een dokter te bellen. Lijkt me vreselijk om in de avond/nacht met je baby naar de spoedeisende hulp te moeten.

Regelmatig herhalen van de ‘blootstelling’ aan deze voedingsmiddelen schijnt te helpen om het ontwikkelen van een allergie tegen te gaan. Daarom zou je ze minimaal 1x per week aan je baby moeten voorschotelen. Op die manier kun je dus ook een voedselallergie voorkomen.

Heeft jouw baby een allergie?

Er zijn verschillende soorten allergische reacties. Je baby kan bijvoorbeeld rode vlekken krijgen op zijn lichaam, zwellingen (bijvoorbeeld dikke ogen), diarree of overgeven. Bekijk de tabel op deze pagina van Voedselallergie eens voor een tabel met de mogelijke klachten.

Op Voedselallergie.nl vind je ook meer achtergrond informatie over allergieën en hoe je om kunt gaan met het kinderdagverblijf als jouw baby een voedselallergie blijkt te hebben.

Ken je iemand voor wie deze blog ook interessant kan zijn? Deel ‘m dan vooral!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.