Voeding

Voedingsschema voor een baby van 11 maanden

Ik probeer iedere week meer variatie toe te voegen aan het voedingspatroon van M. Want, variatie is heel erg belangrijk om een selectieve eter te voorkomen. Lees je mee hoe we het voedingsschema voor een baby van 11 maanden ins ons geval er uit zag?

Variatie om selectieve eter te voorkomen

Mocht je Solid Starts ook volgen op Instagram heb je de story over voldoende variatie wellicht voorbij zien komen. Daarin vertelt Jenny over haar zoon die een extreem selectieve eter is en waar dit account door ontstaan is.

Jenny raadt aan om altijd iets ‘veiligs’ op tafel te zetten waarvan je zeker weet dat je kind het lekker vindt. Dan kun je ernaast ook iets nieuws of uitdagenders serveren maar weet je zeker dat er in ieder geval iets is dat hij lekker vindt. Zo voorkom je o.a. negatieve associaties met de eettafel. Daarnaast draagt het bij aan een gevarieerde eter en is het een manier om een ‘lastige’ eter te voorkomen.

Ze heeft meerdere ‘veilige’ dingen waarvan ze weet dat hij het altijd zal eten, zo ook spaghetti bolognese. Tot het moment dat haar zoontje ook dát niet meer wilde eten, niet omdat hij het niet meer lekker vind maar omdat hij het te vaak heeft gegeten. Dat heeft tot een hevige meltdown geleid. Jenny gaf hierbij aan dat ze spaghetti dus nu een paar weken van het menu moet halen in de hoop dat hij het over een tijdje wel weer wil eten.

Hoe vervelend is het als je kind iets waarvan je zeker weet dat hij het zou eten, ineens niet meer wil? Zeker als je al een lastiger eter hebt. Haar boodschap was dan ook; zorg voor variatie en serveer niet iedere week hetzelfde, een selectieve eter is makkelijker te voorkomen dan ‘genezen’.

Vandaar dus mijn wens om M nu al zo gevarieerd mogelijk eten te geven. Of het gaat werken weet je vantevoren nooit, ieder kind is anders, maar het kan zeker geen kwaad.

Het menu van de afgelopen maand

Het voedingsschema voor een baby van 11 maanden ziet er bij M als volgt uit.

Ontbijt

Kan ik nog steeds kort over zijn, hij krijgt een papfles rond 7:30. Tegen de 12 maanden aan (of misschien al eerder) mogen ze eigenlijk echt al wel gewoon ‘ontbijten’. Ik vind alleen het aantal keer dat we aan tafel zitten (fruit, lunch, diner) al vrij fors en had nog even geen zin om daar het ontbijt aan toe te voegen, mijn eigen luiheid dus. En M gaat prima op die fles. Tegen het einde van de maand merk ik wel steeds meer interesse in mijn ontbijt en laat hij ook nog wel eens wat van zijn fles staan. Bij 12 maanden gaan we dus het ontbijt aanpassen.

Fruit

Rond 10:15 krijgt hij wat fruit. Hij eet in principe nog steeds iedere fruitsoort die ik hem voorschotel:

  • Appel.
  • Peer. 
  • Kiwi. 
  • Banaan.
  • Frambozen.
  • Aardbeien.
  • Blauwe bessen. Wel even pletten met een vork of tussen je vingers. Hele blauwe bessen kunnen vast komen te zitten in het keelgat, en dat wil je natuurlijk niet.
  • Dragonfruit (ook wel gewoon drakenfruit of Pitaja genoemd). Hier werd hij niet warm of koud van en eerlijk gezegd vond ik de smaak ook ver te zoeken 😉
  • Bramen.
  • Grapefruit.
  • Sinaasappel. 

Kijk voor het makkelijk schoonmaken van zowel de Grapefruit als de Sinaasappel (of andere citrusvruchten) naar het artikel ‘Voedingsschema bij 10 maanden‘, wordt het ineens veel makkelijker 🙂

Lunch

Hij luncht rond 12:00 met 2 boterhammen, besmeerd met bijvoorbeeld:

  • Tahini
  • 100% pindakaas
  • Pompoenpitboter
  • Cashewpasta.
    Deze 4 voorgaande producten zijn een hele simpele manier om noten en sesam te introduceren en regelmatig te geven in het kader van de eventuele voedselallergie.
  • Ricotta
  • Avocado
  • Babyproof pannenkoekjes (binnenkort het recept)
  • Griekse yoghurt met havermout en bosvruchten.

En als we bijvoorbeeld een babymuffin over hebben krijgt hij die met een boterham ernaast. Of als we nog komkommer hebben liggen, geef ik dat er weleens bij.

Snack

De snack krijgt hij vaak als we na zijn dutje buiten zijn, rond 15:30. Ik probeer het daarom zo ‘morsvriendelijk’ te houden, zodat niet zijn hele pak en wagen besmeurd zijn met iets plakkerigs 😉

  • Muffins
  • Pannenkoekje
  • Rijstcrackertje
  • Reepje brood

Avondeten

Het avondeten is meestal rond 17:45/18:00. Ik heb bij de vorige maanden al eens aangegeven wat hij zoal at, voor het overzicht hier alles bij elkaar.

Groente

  • Tomaat
  • Pompoen
  • Avocado
  • Komkommer
  • Wortel
  • Broccoli
  • Bloemkool
  • Groene asperges
  • Doperwten
  • Champignons
  • Pastinaak

Vlees en vis

  • Kalkoen
  • Kip
  • Rund
  • Zalm
  • Sardientjes
  • Kabeljouw
  • Tilapia
  • Jumbo garnalen

Koolhydraten

  • Aardappel
  • Zoete aardappel
  • Rijst
  • Pasta
  • Linzen

Vanaf 12 maanden mag een baby in principe alles ‘met de pot mee eten’. Ik zal daarom geen aparte ‘voedingsschema’s’ meer delen. In plaats daarvan zal ik af en toe lekkere recepten delen die er bij M goed in gaan.

Wil je weten hoe zijn verdere dagritme eruit ziet bij 11 maanden? Lees dan ook Schema voor een baby van 11 maanden.

Ken je iemand voor wie deze blog ook interessant kan zijn? Deel ‘m dan vooral!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.