Reizen

Bakfiets kopen voor jou en je kinderen? Doen!

Een bakfiets kopen is voor sommigen misschien de beste investering ooit of juist iets dat je niet écht nodig hebt. En hoewel dat laatste misschien wel waar is ben ik ongelooflijk blij dat wij er een hebben aangeschaft. Waarom die bakfiets zo ideaal is (als je het mij vraagt), waar je rekening mee kunt houden bij de aanschaf en welke wij uiteindelijk hebben gekozen en hoe ik dat vind, lees je hier.

Waarom een bakfiets kopen?

Een bakfiets is eigenlijk gewoon een fiets met een bak aan de voorkant waar je je kinderen in kunt vervoeren. Je hebt meestal voldoende ruimte voor in ieder geval 2 en vaak wel 4 kinderen en kunt dus zo heel eenvoudig een hoop ‘cargo’ in één keer meenemen. Naast dat het ideaal is om je kind(eren) in te vervoeren kun je hem natuurlijk ook gebruiken voor andere dingen, bijvoorbeeld boodschappen of je kerstboom (zoals wij laatst hebben gedaan).

Een bakfiets is dus superhandig als je meer dan 1 kind hebt die je vaker tegelijk mee wil nemen. En eerlijk gezegd vind ik het ook bij 1 kind al heel fijn.

Waar kun je op letten?

Als je een bakfiets wil gaan kopen zijn er een aantal keuzes die je kunt maken.

Elektrisch of niet elektrisch

Wil je een elektrisch aangedreven fiets of wil je het allemaal zelf doen? Het hangt er denk ik vanaf hoeveel belading je plant mee te nemen (1 of 4 kinderen maakt een groot verschil), in welk landschap je voornamelijk fietst (platte weg of ook heuveltjes), hoe vaak je hem gaat gebruiken en hoe lang je afstanden zijn.

Twee- of driewieler

Je hebt twee soorten:

  • Bakfiets op twee wielen.

Deze zijn vaak wat slanker, langer en wendbaarder. En het fietst meestal ook wat lichter.

  • Bakfiets op drie wielen

De bak bij een driewieler is meestal wat breder en groter, je kunt dan dus ook iets meer meenemen. Hij ligt wat stabieler op de weg maar is minder wendbaar.

De bak

Waar is de bak van gemaakt? Hout of kunststof? Daarbij is je smaak denk ik leidend maar houd er rekening mee dat een kunststof bak vaak wel lichter van gewicht is.

Ook hebben sommige bakken een deurtje om instappen makkelijk te maken. Of er is een gat gemaakt in de bak die kinderen als opstapje kunnen gebruiken.

Veiligheid

Safety first! Zeker als je met kinderen erin op pad wil. Er zijn een paar belangrijke punten waar je op kunt letten qua veiligheid.

  • Zichtbaarheid. De bakfiets moet voorzien zijn van een goed voor en achterlicht maar ook reflectoren zijn handig. Zeker gezien je toch een ietwat afwijkend formaat hebt ten opzichte van een ‘gewone’ fiets is het belangrijk dat je goed zichtbaar bent voor andere weggebruikers.
  • Gordels. Vaak zijn er driepuntsgordels in de bakfiets aanwezig waarmee je je kind veilig kunt vastmaken. Kleine note: mocht je een tweedehands Urban Arrow aanschaffen, kijk dan even welke kleur de gordels hebben. Er is in 2020 een terugroepactie geweest voor fietsen met de (oude) rode riempjes omdat ze de veiligheid hiervan niet meer konden garanderen.
  • Standaard. Deze heb je op een driewieler niet nodig maar op een tweewieler natuurlijk wel. Belangrijk is dat je de fiets stevig op de standaard neer kunt zetten en dat deze ook stabiel blijft staan als er eenmaal kinderen in de bak zitten.
  • Breed stuur en dubbele framebuizen. Dit zorgt voor een stevige fiets.

Accessoires

Bedenk vooraf welke accessoires je erbij wilt hebben en of dat kan op de fiets die jij in gedachten hebt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het mee kunnen nemen van je baby in de maxi-cosi met behulp van een maxi-cosi adapter, het kunnen plaatsen van een dreumesstoeltje, een regenhuif, een extra zitje, etc. Er is veel mogelijk en ieder type fiets heeft vaak zijn eigen accessoires.

Budget

Last but not least: wat is je budget? Veel mensen zien de (elektrische) bakfiets als vervanger voor een (tweede) auto en dat snap ik heel goed nu ik er twee maanden gebruik van maak. Die insteek betekent misschien ook dat je er net iets meer budget voor vrij wil/kunt maken. Neemt niet weg dat een bakfiets geen goedkoop geintje is!

Doe dus goed onderzoek, bedenk met behulp van bovenstaande informatie wat je precies wil en handig vind en maak vooral ook een proefrit! Ga naar een kwalitatief goede fietsenwinkel bij jou in de buurt en kijk of je verschillende bakfietsen kunt uitproberen. Mij werd geadviseerd even een afspraak te maken hiervoor zodat ze echt de tijd hebben je te helpen en met je mee te denken.

Welke hebben wij en waarom?

Wij zijn, toen we terugkwamen naar Nederland, eerst voor een zogenaamde ‘mamafiets’ gegaan. Helemaal prima, M lekker achterop en fietsen maar. Wel merkte ik toen al dat ook een mamafiets wat meer ruimte in beslag neemt dan een ‘gewone’ fiets (want je hebt een breder stuur, een zitje achterop, een brede standaard) en je deze dus ook niet zomaar overal makkelijk kwijt kunt. En gezien ik zwanger was van de tweede hadden we ook al vrij snel besloten dat we na verhuizing naar Breda een bakfiets wilde hebben zodat ik ook in de babytijd al twee kinderen tegelijk kon vervoeren. Wel zo handig om de baby in de bakfiets mee te kunnen nemen als ik M naar de opvang breng bijvoorbeeld.

bakfiets kopen urban arrow
Urban arrow elektrische bakfiets

Wij zijn uiteindelijk uitgekomen bij een tweedehands elektrische Urban Arrow Family, en dan de simpelste versie, om een aantal redenen:

  • Kwalitatief een goede fiets. Ik heb veel fietsenwinkels gesproken en die gaven unaniem (en vaak ook uit zichzelf) aan dat dit kwalitatief de beste fiets is. Het merk bestaat al 10 jaar, het enige wat ze doen is dit soort fietsen maken (dus ervaring) en ze gebruiken kwalitatief goed materiaal.
  • We wilden een tweewieler vanwege de wendbaarheid, het makkelijke fietsen. En ook uit smaakoverwegingen, we vinden de Urban Arrow eigenlijk de mooiste bakfiets.
  • We wilden elektrisch zodat je ondersteunt wordt bij het trappen. En man, wat vind ik het ideaal! Zeker met een steeds groter (en dus zwaarder) wordende dreumes/peuter, boodschappen erbij, straks baby erbij – echt heel fijn. En ik merk dat ik tijdens de zwangerschap er ook geen hand voor omdraai om even op de fiets te stappen en M ergens naar toe mee te nemen. Dat zou ik nu lopend of op de mamafiets niet zo makkelijk meer redden.
  • We hebben de simpelste versie, dus met kleinste motor, etc. Dit hebben we ook op advies van een fietsenwinkel gekozen en vooralsnog lijkt dit echt een perfecte keuze en hebben we meer power niet nodig.
  • Waardevaste fiets (lijkt nu). Op de tweedehands markt is er veel aanbod en het valt op dat de vraagprijs alsnog hoog is, ook voor een wat oudere fiets. En er is veel vraag naar. Dit is ook één van de antwoorden die ik kreeg van fietsenwinkels als ik belde voor tweedehands mogelijkheden: “Nee mevrouwtje, die hebben we niet of nauwelijks, die dingen gaan zo snel”.
  • We hebben overigens ook de Babboe City overwogen maar stapten daar al snel weer vanaf omdat ik van verschillende kanten (fietsmensen) hoorde dat de kwaliteit toch minder is dan bij Urban Arrow en ook minder waardevast dan die laatste.

Verder hebben we de volgende accessoires erbij gekocht:

  • Regenhuif. De opvang voor M is 5 minuten fietsen, dat betekent dat we in ieder geval 3 keer in de week met de bakfiets op pad gaan. En met de vaak natte en koude herfst en winter is een regenhuif als je het mij vraagt ideaal. M blijft lekker droog, uit de wind en enigszins beschermd tegen de kou. En als we straks met de baby er ook bij op pad gaan vind ik het wel een prettig idee dat ook zij beschermd is. Er zijn twee varianten van de regenhuif werd mij verteld door de verkoper, de één is wat hoger en daarmee ook geschikt voor een maxi-cosi in de bakfiets.
  • Maxi-cosi adapter. Handig als je een baby hebt om die zo ook mee te kunnen nemen.
  • Kettingslot(en). Gezien de waarde van de fiets zou ik altijd een goed kettingslot erbij kopen. Wij hebben (online) een, bleek achteraf, te kort slot gekocht dus zetten hem nu met twee sloten door elkaar heen vast. Werkt prima maar 1 lang slot is natuurlijk handiger.
  • Matje onderin de bak. Ik merkte al snel dat alles dat je onderop de bak hebt liggen lawaai maakt, vooral de kettingsloten. En zeker als je ook nog de regenhuif erop hebt staan wordt het daarbinnen één grote klankkast. Je kunt allerlei matjes kopen die speciaal gemaakt zijn voor de bakfiets (lees: die zijn natuurlijk lekker aan de prijs) maar je kunt ook even een bouwmarkt inlopen en daar een rubber matje kopen voor een paar euro. Zorg alleen dat je een mat hebt waar regen en modder en dergelijke doorheen kan. Wij hebben een soort kunstgras achtig matje, klein beetje bijgeknipt en vastgezet met een tie-wrap. Werkt perfect!

Tweedehands aanschaf

Wij zijn dus voor een tweedehands fiets gegaan. Ik vind de nieuwprijs eigenlijk gewoon te hoog. En daarnaast vind ik het geen probleem om met een tweedehands fiets te fietsen, wetende dat de kwaliteit van de fiets erg goed is. Ook dit laatste is mij door meerdere fietsenwinkels verzekerd, de basis van de Urban Arrow is gewoon erg sterk.

Marktplaats

Marktplaats staat vol met Urban Arrows. Fijn natuurlijk maar ik vind het bij zo’n uitgave toch wat spannend om van een particulier te kopen. Je weet namelijk niet wat de historie van de fiets is, welk onderhoud hij gehad heeft, of hij écht al de originele onderdelen nog heeft. Ook hier werd ik voor gewaarschuwd door fietsenwinkels, ze gaven aan dat er op Marktplaats ook veel gestolen Urban Arrow’s staan of fietsen waarvan onderdelen zijn vervangen voor goedkopere varianten.

Daarnaast viel mij op dat er voor fietsen die echt al jaren oud waren, met veel kilometers op de teller, nog steeds de hoofdprijs wordt gevraagd. Dan betaal ik persoonlijk liever de hoofdprijs voor een nieuwere fiets waarvan ik weet dat hij goed is onderhouden en/of garantie heeft.

Fietsenwinkel

Er zijn veel fietsenwinkels met een tweedehands assortiment en soms hebben ze ook (elektrische) bakfietsen. Kijk bijvoorbeeld op de merksite van de fiets die je wilt kopen en zoek daar naar dealers. Dan weet je dat je een, door het merk, erkende fietsenwinkel benadert die dus de juiste service kunnen leveren.

Tip! Kijk ook eens naar fietsverhuur winkels. Wij zijn uiteindelijk uitgekomen bij een fietsenwinkel & verhuur uit Zeeland. Zij hadden een Urban Arrow staan die 1 zomer (3 maanden) oud was en alleen gedurende die tijd bij hen in de verhuur is geweest. Zo goed als nieuw dus met toch een mooie prijs. De strategie van verhuurders is dat ze ieder seizoen nieuwe fietsen inzetten en de ‘oude’ verkopen. Op die manier kunnen ze hun klanten kwalitatief goede fietsen bieden, hebben ze er weinig onderhoud aan en kunnen ze de fietsen nog voor een goede prijs verkopen.

Ken je iemand voor wie deze blog ook interessant kan zijn? Deel ‘m dan vooral!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.