Slapen

8 tips om je baby zelf in slaap te leren vallen

Slaap is denk ik een van de onderwerpen waar het meest over ‘gegoogeld’ wordt. Want slaap is niet alleen heel belangrijk voor je baby maar ook voor jou, als ouder. Want niet slapen kan echt een marteling zijn. Een van de fijnste momenten is als je baby zelf in slaap heeft leren vallen, dan kan de vlag wel even uit. Ik heb een paar tips om je baby zelf in slaap te leren vallen.

1. Zorg voor een goed bedritueel

Een bedritueel dat altijd hetzelfde is helpt een signaal af te geven aan je baby dat het tijd is om te gaan slapen. Inspiratie nodig? Lees dan eens dit artikel over ons bedritueel.

2. Slaperig maar wakker in bed leggen

Als je baby nog niet zelfstandig in slaap kan vallen, kan het helpen hem slaperig maar wel nog wakker in bed te leggen. Zo heb je dat eerste stukje (slaperig worden) al samen gedaan. Het kan echter wel lastig zijn om dan de overgang van je armen naar het bed te maken. Het werd bij ons bijna een sport om het juiste moment te vinden om M neer te leggen en niet weer klaarwakker te laten worden. En wat was je dan blij als het lukte 🙂

tips om je baby zelf in slaap te leren vallen
Slaperig maar wakker in bed leggen

3. Slaapassociaties bekijken

Slaapassociaties kunnen ervoor zorgen dat je baby niet zelf kan slapen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan aan de borst in slaap vallen, alleen in jouw armen in slaap vallen, alleen met een speen in slaap vallen. Bij ons was (en is nog steeds) de speen een slaapassociatie. Bloedirritant in de fase dat hij hem nog niet zelf kon pakken maar het was wel nodig vanwege zijn reflux. Inmiddels heeft hij de speen zelf leren pakken en is het wat mij betreft geen negatieve slaapassociatie. Overigens denk ik dat slaapassociaties helemaal prima zijn, zolang het voor jullie werkt.

4. Op tijd naar bed maar niet te laat

Makkelijker gezegd dan gedaan, deze tip. Maar, het is wel een hele belangrijke. Als je je baby te laat in bed legt is hij misschien al oververmoeid en valt hij lastiger in slaap. Maar als je hem dan weer te vroeg in bed legt is hij nog niet moe genoeg en valt dan ook niet makkelijk in slaap. Het juiste moment vinden kan best even lastig zijn. Ik keek vooral goed naar de wakkertijd om zo het beste moment te vinden.

5. Donkere kamer

Een hele donkere kamer helpt melatonine aanmaken, wat een belangrijk slaaphormoon is. En dan schijnt écht donker, waar je geen hand meer voor ogen ziet, het allerbeste te zijn.

6. Troosten in bed

We zijn bij M op een gegeven moment gaan oefenen met troosten in bed. En hem er dus niet uit halen als hij huilt. Door te sssshh-en en over zijn lijfje te aaien kregen we hem dan weer rustig en viel hij uiteindelijk in slaap. De tijd die hij nodig had om dan weer rustig te worden en in slaap te vallen werd steeds korter en zo leerde hij uiteindelijk zelf in slaap te vallen.
Overigens halen we hem wel uit bed als hij écht over z’n toeren is.

7. Niet teveel prikkels rond bedtijd

Bouw de prikkels af zo’n half uur voor je baby naar bed gaat, op die manier gaat hij al rustig z’n bed in. Als je vlak voor het slapen gaan nog even uitbundig gaat spelen of speelgoed met toeters en bellen erbij pakt gaat je baby lekker hyper richting bed, dat is niet echt bevordelijk voor de slaap.

8. White noise

Ik was al redelijk gefrustreerd omdat ik steeds een uur bezig was om M in slaap te krijgen en toen het briljante idee kreeg (vond ik zelf) om oceaangeluid aan te zetten op mijn telefoon. Dat leek me wel lekker rustgevend. En wat bleek, dat vond M ook want hij viel vrij snel in slaap. Met een beetje zoekwerk kwam ik op het fenomeen ‘white noise’ terecht, nooit van gehoord. Er zijn apps die je op je telefoon of iPad kunt installeren. Ik vind het alleen niet zo’n prettig idee om tijdens het slapen altijd een mobiel apparaat bij z’n bed te hebben dus ging op zoek naar een machine. Die vond ik in de MyHummy Mini. Klein, makkelijk te bevestigen én mee te nemen en ziet er ook nog gezellig uit. Ideaal ding.

En dan nog een laatste ‘tip’: probeer er zelf rustig onder te blijven. Ik kon vrij gefrustreerd raken als er weer een dutje niet ging zoals het moest of als ik er een uur over deed om M in slaap te krijgen. Dat levert alleen niks op. En het is makkelijke gezegd dan gedaan, dat weet ik ook. Maar gelukkig is er na het ‘mislukte’ dutje weer een volgend dutje. Dus oefenen, oefenen, oefenen en gewoon blijven oefenen.

En mocht het je nou écht allemaal even teveel worden en zie je door de bomen het bos niet meer, overweeg dan eens een slaapcoach te consulteren. Zij kunnen je vaak met goed toepasbare tips op weg helpen.

Heb jij nog andere handige tips om je baby zelf in slaap te leren vallen? Laat ze vooral hieronder weten!


Dit artikel bevat een affiliate link. Dat betekent dat, wanneer jij via deze link besluit iets te kopen op de betreffende website, ik daar een kleine bijdrage voor ontvang. Jij betaalt er overigens niets extra’s voor en het helpt mij een beetje. Dus dank je wel 🙂

Ken je iemand voor wie deze blog ook interessant kan zijn? Deel ‘m dan vooral!

2 Reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.